• 4 klasa

        •  

          15 kwietnia 2020

          Od dziś spotykamy się na Skypie. Proszę do mnie dzwonić w porze lekcji: malgorzata.jackowicz@tlen.pl

          8 kwietnia 2020

          "Chciwość nie popłaca" to temat dzisiejszej lekcji. Przeczytamy dziś bajkę Aleksandra Puszkina "O rybaku i zlotej rybce". Gdy zajrzycie do podręcznika, przekonacie się, że jest to utwór wierszowany,, bo występuje podzial na wersy, i rymowany. Bajka, podobnie jak baśń, ma nas pouczać. Cechą bajki jest dydaktyzm, czyli pouczanie. Każda bajka ma bowiem jakiś moral, który jest powiedziany wprost, albo taki, którego trzeba się domyślić, to znaczy morał domyślny. Wróćcie teraz do tematu lekcji - to jest wlaśnie morał wypływający z bajki "O rybaku i zlotej rybce". 

           Powiem Wam, że zdalne nauczanie wcalenie jest łatwe. Po świętach przejdziemy na Skype'a, więc może choć trochę będę miała z Wami kontakt. Tymczasem życzę wszystkim zdrowych, pogodnych pełnych spokoju i radości z przebywania w rodzinnym gronie Świąt. Małgorzata Jackowicz

           

           

          Witajcie. Znacie już zasady użycia przecinka przed spójnikami. przypominam: przecinek stawiamy przed zatem toteż, więc, ale, jednak, lecz (trzeba się tego nauczyć na pamięć) oraz przed powtarzającymi się spójnikami, na przykład : Miałemdziślekcje i polskiego, i matematyki, i historii, i geografii. Prawda, jakie to proste? 

          Dziś temat brzmi: "Nie pomoże dobra wróżka...". Przeczytajcie "Kopciuszka" Wandy Chotomskiej na stronach 207-208. Zauważyliście, że składa się on z dialogów i monologów. Przypominam, że dialog to po prostu rozmowa, natomiast monolog to dłuższa wypowiedź jednej osoby.Widzicie, że utwór ma humorystyczny charakter. Z czego to wypływa? Z komizmu postaci, komizmu słów, czy cała sytuacja jest śmieszna? Jeśli tak, mówimy o komizmie sytuacyjnym. Zwróćcie uwagę: napisałam "komizmie", ale czytać należy: "komiźmie". Jest to jedna z zasad ortofonii, czyli nauki o tym, jak należy wymawiać wyrazy. Piszemy: "pojedynczy", a czytamy: "pojedyńczy", piszemy: " w romantyzmie", a czytamy: "w romantyźmie". 

          Przeczytany przez Was utwór, choć wesoły, jest dramatem. tak nazywa się rodzaj literacki, w którym tekst jest podzielony na dialogi i monologi postaci.Mamy więc tekst główny, dialogi i monologi wlaśnie, oraz tekst poboczny. Tekst poboczny to wskazówki od autora dla reżysera, zapisane kursywą,  czyli pochyłym drukiem. Inaczej nazywamy je didaskaliami. I to tyle na dziś, miłego dnia! Malgorzata Jackowicz

           

          06.04.2020

          Na chwilę oderwiemy się od baśni, aby zajrzeć do gramatyki języka polskiego. Zajmiemy się dzisiaj spójnikiem. Jak nazwa wskazuje, spójmik spaja (klei) części mowy. Nie od dziś znacie spójniki" i,oraz, ale, lub, czy ponieważ, więc, albo, a, ani, ni itp. Są one nieodmiennymi częściami mowy. Z reguły nie stawiamy przed nimi przecinków, chyba że się powtarzają w zdaniu, np. Lubię i owoce, i warzywa. Nie lubię ani geografii, ani fizyki. Teraz przeczytajcie "Baśniowe krainy" na stronie 218 w podręczniku i wykonajcie pierwsze trzy ćwiczenia. Mam nadzieję, że nie będzie problemu ze wskazaniem spójników wśrd różnych części mowy! Pozdrawiam, Małgorzata Jackowicz

           

          03.04.2020

          Cały czas jesteśmy w kręgu baśni. Dziś przeczytajcie "Kryształową kulę" braci Grimmów. Zastanówcie się, jakie jest przeslanie tej baśni i oddzielcie wydarzenia realistyczne od fantastycznych. Pozdrawiam!Małgorzata Jackowicz

           

          01.04.2020

          Witam. Dziś zapraszam Was do świata baśni. I tu uwaga! Nie należy mylić baśni z bajką, to nie to samo. Baśń swoją budową przypomina opowiadanie, zaś bajka jest utworem wierszowanym i rymowanym, będziemy jeszcze o tym mówić w piątej klasie. Przeczytajcie baśń Charlesa Perrlauta "Kopciuszek". Jak myślicie, dlaczego ta baśń pomimo upływu lat cieszy się ciągłym powodzeniem? Miłego ddnia! Wasza pani od polskiego.

          31.03.2020

          Witajcie, czwartoklasiści! Dziś będzie mowa o przyimku. Nazwa pochodzi stąd, że niegdyś na rzeczowniki mówiono "imiona", a że przyimek zawsze stoi przy rzeczowniku, nazywa się przyimkiem. To nieodmienna część mowy, a służy nam do określania stosunków przestrzennych i czasowych. Wyobraźcie sobie budę dla psa. Gdzie może znajdować się pies?  Ano w budzie, za budą, przed, nad, może biegać wokoło lub dookoła budy. Wyróżnione wyrazy to właśnie są przyimki. Niektóre z nich to przyimki proste, takie jak w, za, pod, nad, ale są też przyimki złożone z kilku przyimków prostych np. z+nad=znad, z+poza=spoza. Prawda, jakie to łatwe i oczywiste? Sięgnijcie teraz do podręcznika i przeczytajcie nową wiadomość (w ramce na niebieskim tle), aby utrwalić sobie to, co zostało wyżej powiedziane. Pozdrowienia!

           

          30.03.2020 

          Dzień dobry! Jak Wam idzie praca w domu? Jak spędzacie czas? Napiszcie kilka słów na ten temat i podeślijcie na mojego maila. Dziś zajmiemy się wiosennym pejażem. Na stronie 151 w podręczniku znajdziecie pejzaż Henryka Weyssenhoffa. Należy określić czas i miejsce przedstawione na obrazie, opisać nastrój, jaki wywołuje dzieło oraz nazwać kolory dominujące na obrazie. Opiszcie pierwszy i drugi plan obrazu. Na Wasze notatki czekam pod adresem mailowym, będą plusy za aktywność. Miłej pracy! Pozdrawiam, Małgorzata Jackowicz

          27.03.2020

          Witajcie! Umiecie jeż zredagować zaproszenie, więc w imieniu Ewy i Tomka -dzieci z Leszczynowej Górki- zaproście uczniów naszej szkoły na wycieczkę do lasu. Zaproponujcie jakieś atrakcje, użyjcie perswazji. Na Wasze prace czekam pod adresem mailowym. Pozdrawiam wszystkich, którzy pilnie pracują w domu!

           

          Drodzy Uczniowie! Czytaliście książkę o szczęślliwym dzieciństwie Tomka i Ewy. Chciałabym, abyście opisali, na czym według Was polega czczęśliwe dzieciństwo. Swoje prace (kilka - kilkanaście zdań) prześlijcie na adres malgorzata.jackowicz@tlen.pl. Zostaną one ocenione. Oczekuję,  ze w czwartek wieczorem będę mogła przystąpić do sprawdzania, pozdrawiam, Malgorzata Jackowicz

          Witam Was w kolejnym dniu niewidzenia (zwróćcie uwagę na łączną pisownię tego wyrau). Dziś proponuję powtórkę z ortografii. Pamiętacie że po p,t,k,w,j,b,d,g,h piszemy rz. Oczywiście są wyjątki: pszczoła, pszenica, bukszpan, kształt, wykształcenie, gżegżółka itd. Waszym zadaniem jest stworzenie siedmiozdaniowego dyktanda, w którym trzeba będzie wykorzystać powyższą regułę ortograficzną. Chętnych zapraszam do wysyłania swoich prac na adres email malgorzata.jackowicz@tlen.pl. Czekają dobre oceny!