12-13.04.2021
TEMAT NA DZIŚ: NA WIEJSKIM PODWÓRKU
1.
W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta gra,
aż Małgosia jeść im da.2.
Zagadka
Zimą najdziesz je w oborze,
Latem na swobodzie.
Od nich mamy mleko dobre,
– czasem któraś bodzieChoć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje.
3.
Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
Nauczyciel mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.4.
Praca plastyczna – „Balonowe zwierzątko”. Przygotowujemy nadmuchany różowy balon, następnie ozdabiamy go różowymi uszkami i okrągłym ryjkiem, ogonek to po prostu ogonek od balonika, a nóżki ze zwiniętego w ruloniki papieru (aby nóżki przykleić do balonika należy koniec rulonika ponacinać).
13.04.2021
Temat kompleksowy: Wiosenne powroty.
Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?
1.Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie
budować gniazdo?
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze
mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby
chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się
skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w
bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od
razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być
zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad
wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit –
powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w
dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie!
Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i
zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
buja nim jak kołyską... – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni –
zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli,
tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba,
są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo
wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze
miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno
zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie...
hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom.
Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd
wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz
mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na
gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi
tego kącika.
2.Rozmowa na temat opowiadania.
- Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
− Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
− Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
− Co powiedział wróbel na temat gniazd?
− Z czego ptaki robią gniazda?3.Oglądanie zdjęcia bociana.
Źródło: przedszkolankowo.pl
•Podanie jego nazwy,
•dzielenie jej na sylaby,
•Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.)
•Naśladowanie głosu bociana.
Klekotanie boćków. - YouTube
Źródło: youtubePo co ptakom pióra?
(21) Ptaki film edukacyjny dla dzieci
5.Wizualizacja – Jestem bocianem.
Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada
rodzic.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem.
Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje.
Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.
Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz
niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda,
które ma od lat.6.Zabawa bieżna – Powroty ptaków.
Potrzebne będą miska lub instrument muzyczny np. grzechotka,
tamburyn.
Dzieci są ptakami. Wracają z Afryki, Azji, biegają w różnych
kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamencie
tamburynu lub innego instrumentu. Podczas przerwy w grze
przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Dźwięki tamburynu
lub innego instrumentu są sygnałem do dalszego biegu.7.Zagadki – jaki to ptak ?
Po pniach drzew on skacze.
Puka dziobem w korę.
Pewnie gdy są chore,
jest tych drzew doktorem.
•Podziel wyraz na sylaby,
Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.
Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka.
•Podziel wyraz Bocian na sylaby.3.Biżuterii nie kładź w oknie otwartym w dzień skwarny,
bo ci ptaszek ten ją skradnie dla swojej dzieciarni.
•Podziel wyraz Sroka na sylaby,
4.Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.
Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie
z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,
jak ten murarz dzielny.