• 12-13.04.2021

        • TEMAT NA DZIŚ: NA WIEJSKIM PODWÓRKU

          1.

          W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

          Wieczorem w zagrodzie ciocia Małgosi
          każde zwierzątko o jedzenie prosi.
          Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
          Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
          Kura gdacze: Kod, ko, dak.
          Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
          Gąska gęga: Gę, gę, gę.
          Ona też chce najeść się.
          Owca beczy: Be, be, be.
          Koza meczy: me, me, me.
          Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
          Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
          Konik parska: Prr, prr, prr.
          A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
          I tak gra orkiestra ta gra,
          aż Małgosia jeść im da.

          2.

          Zagadka 

          Zimą najdziesz je w oborze,
          Latem na swobodzie.
          Od nich mamy mleko dobre,
          – czasem któraś bodzie

          Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje.

          3.

          Dopowiedz i zrób – zabawa z rymami.
          Nauczyciel mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiadają dzieci. Dzieci wykonują czynność, o której jest mowa w zdaniu.
          Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
          Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
          Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
          Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
          Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
          Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

          4.

          Praca plastyczna – „Balonowe zwierzątko”. Przygotowujemy nadmuchany różowy balon, następnie ozdabiamy go różowymi uszkami i okrągłym ryjkiem, ogonek to po prostu ogonek od balonika, a nóżki ze zwiniętego w ruloniki papieru (aby nóżki przykleić do balonika należy koniec rulonika ponacinać).

           

           

          13.04.2021

          Temat kompleksowy: Wiosenne powroty.
           Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie budować gniazdo?

          1.Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej Gdzie
          budować gniazdo?
          – Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze
          mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł. – Kto to widział, żeby
          chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się
          skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w
          bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od
          razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu… – Gniazdo nie może być
          zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny,
          pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad
          wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka. – Sit, sit –
          powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w
          dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie!
          Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i
          zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek
          buja nim jak kołyską... – Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni –
          zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli,
          tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba,
          są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo
          wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze
          miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno
          zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie...
          hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom.
          Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd
          wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz
          mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na
          gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi
          tego kącika.
          2.Rozmowa na temat opowiadania.
          - Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
          − Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
          − Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
          − Co powiedział wróbel na temat gniazd?
          − Z czego ptaki robią gniazda?

          3.Oglądanie zdjęcia bociana.
          Źródło: przedszkolankowo.pl
          •Podanie jego nazwy,
          •dzielenie jej na sylaby,
          •Określanie cech ptasich na podstawie bociana (dziób, skrzydła, ciało pokryte piórami, fruwa, ma ogon itp.)
          •Naśladowanie głosu bociana.
           Klekotanie boćków. - YouTube
          Źródło: youtube

          Po co ptakom pióra?

          (21) Ptaki film edukacyjny dla dzieci 

          5.Wizualizacja – Jestem bocianem.
          Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada
          rodzic.
          Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem.
          Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje.
          Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.
          Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz
          niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda,
          które ma od lat.

          6.Zabawa bieżna – Powroty ptaków.
          Potrzebne będą miska lub instrument muzyczny np. grzechotka,
          tamburyn.
          Dzieci są ptakami. Wracają z Afryki, Azji, biegają w różnych
          kierunkach z rozłożonymi na bok rękami, przy akompaniamencie
          tamburynu lub innego instrumentu. Podczas przerwy w grze
          przykucają i odpoczywają przed dalszą podróżą. Dźwięki tamburynu
          lub innego instrumentu są sygnałem do dalszego biegu.

          7.Zagadki – jaki to ptak ?

          Po pniach drzew on skacze.
          Puka dziobem w korę.
          Pewnie gdy są chore,
          jest tych drzew doktorem.
          •Podziel wyraz na sylaby,


          Przybył z ciepłych krajów w czerwonych trzewikach.
          Gdy ujrzy go żabka, do wody umyka.
          •Podziel wyraz Bocian na sylaby.

          3.Biżuterii nie kładź w oknie otwartym w dzień skwarny,
          bo ci ptaszek ten ją skradnie dla swojej dzieciarni.
          •Podziel wyraz Sroka na sylaby,


          4.Czarno-biały ptaszek lubi domy nasze.
          Przy oknie, na ścianie muruje mieszkanie
          z gliny, z własnej śliny, bez młotka i kielni,
          jak ten murarz dzielny.