BIOLOGIA
KLASA VIII
19.06.2020
Dzień dobry
Temat. Racjonalne gospodarowanie zasobami przyrody
Podręcznik str. 152 -168
O godz. 13.30 spotykamy się na MS Teams. Materiały z lekcji w Notatkach zajęć.
Pozdrawiam!
5.06.2020
Dzień dobry
Temat. Różnorodność biologiczna. Wpływ człowieka na różnorodność biologiczną
Podręcznik str. 137 -151
O godz. 13.30 spotykamy się naTeams. Materiały z lekcji w Notatkach zajęć.
Pozdrawiam!
29.05.2020
Dzień dobry
Temat. Test z działu „Ekologia”
Link do testu umieszczę na Teams – KANAŁ OGÓLNY – OGŁOSZENIA
Link do testu będzie aktywny godz. 13.30-16.00.
Na rozwiązanie testu jest 30 minut. Czytajcie uważnie polecenia. Powodzenia!
Pozdrawiam!
22.05.2020
Dzień dobry
Temat. Podsumowanie działu „Ekologia”
Podręcznik str. 129 - 134
Pozdrawiam i zapraszam na spotkanie na Teams godz. 13.30
ZA TYDZIEŃ (29.05.2020) TEST Z DZIAŁU "Ekologia"
15.05.2020
Temat. Materia i energia w ekosystemie
Pozdrawiam i zapraszam na spotkanie na MS Teams godz. 13.30
8.05.2020
Witam.
Temat. Zależności pokarmowe.
Podręcznik str. 121 -124
Zadania do wykonania:
1.Wyjaśnij, czym są poziomy troficzne:
a. producenci
b. konsumenci
c. destruenci
2. Zapisz trzy łańcuchy pokarmowe w ekosystemie lasu, zgodnie z poniższym przykładem
jagoda → świerszcz → jaszczurka → kuna
producent konsument I rzędu konsument II rzędu konsument III rzędu
3. Na podstawie sieci pokarmowej w lesie - podręcznik str. 122 podaj:
a) przykłady organizmów, które są jednocześnie drapieżnikami i ofiarami.
b) przykład gatunku, który może być konsumentem II i III rzędu.
3. Na schemacie przedstaw przykładową sieć pokarmową ekosystemu łąki (ilość organizmów przynajmniej 11). W podręczniku na stronie 122 jest przykładowa sieć ekosystemu lasu.
4. Wyjaśnij, co to jest równowaga ekosystemu. Wskaż czynniki, które mogą ją zakłócić.
Wykonane zadania proszę przesłać na mój adres do 14.05, potwierdzając swoją aktywność na zajęciach.
Pozdrawiam i zapraszam na spotkanie na Teamsie godz. 13.30
24.04.2020
Witajcie.
Spotkanie na skype godz. 14.00
Temat : Czym jest ekosystem?
Podręcznik - str. 116 – 120
(notatka do zeszytu, można przepisać lub wydrukować)
1. Ekosystem jest obszarem złożonym z elementów ożywionych i nieożywionych, które wzajemnie na siebie oddziaływują.
Na ekosystem składa się biotop (nieożywione elementy) np. woda, składniki mineralne, gleba, skały, warunki klimatyczne oraz biocenoza (elementy ożywione) np. rośliny, zwierzęta, grzyby, protisty, bakterie.
2. Rodzaje ekosystemów: naturalne i sztuczne, naturalne powstały bez udziału człowieka np. lasy, jeziora, morza. Ekosystemy sztuczne powstały w wyniku działalności człowieka i są przez niego przekształcane np. pola, stawy hodowlane, sady, parki miejskie.
3.Przemiany ekosystemów.
Sukcesja - proces stopniowych zmian ekosystemów, prowadzący do powstania ekosystemów o większej liczbie gatunków.
Sukcesja pierwotna - biocenoza rozwija się tam, gdzie nie było wcześniej żadnych organizmów, np. na nagich skałach lub wydmach, trwa setki a nawet tysiące lat. str. 118 – 119 podręcznik
Sukcesja wtórna - biocenoza rozwija się na terenie zmienionym przez człowieka, np. tereny po pożarach, powodzi, nieuprawiane pola, niekoszone łąki, trwa od kilkudziesięciu do kilkuset lat.
Praca domowa .Wyjaśnij, jaką rolę odgrywa sukcesja wtórna w środowisku. Pracę prześlij do 30.04.2020.
Pozdrawiam HJ
17.04.2020
Witam!
Temat. Zależności nieantagonistyczne między gatunkami.
1.Zapisz temat w zeszycie.
2. Dokładnie zapoznaj się z tekstem w podręczniku str. 111-115.
Skorzystaj także ze strony epodreczniki ( link poniżej)
https://epodreczniki.pl/a/wspolpraca-miedzy-gatunkami/DoyBZxjoO
Znajdują się tam ciekawe zdjęcia, ciekawostki o zależnościach nieantagonistycznych.
3. Przeczytaj uważnie tekst z podręcznika, zwracając uwagę na opisane przykłady i korzyści wynikające z relacji dla poszczególnych organizmów
4. Przepisz lub wklej do zeszytu notatkę.
5. Rozwiąż ćwiczenie (możesz je wydrukować, rozwiązać i wkleić do zeszytu lub przepisać ręcznie)
Rozwiązane zadanie wyślij do sprawdzenia. Miłej pracy. Pozdrawiam HJ
3.04.2020
Dzień dobry.
Temat: Drapieżnictwo. Roślinożerność.
1. Przeczytaj dokładnie tekst z podręcznika str. 97-106.
2. Przepisz temat lekcji i wykonaj następujące zadania w zeszycie.
Zadania pobierz, uzupełnij, wydrukuj, wklej (lub przepisz) do zeszytu.
Karta_pracy_-_drapieznictwo.docx
Pracę wyślij do 30.04.2020. Pozdrawiam HJ
27.03.2020
Witam Was.
Ostatnio na lekcjach biologii omawialiśmy cechy populacji. Przed Wami tematy o oddziaływaniach anagonistycznych.- "Konkurencja" i "Pasożytnictwo". Dowiesz się z nich na czym polega konkurencja wewnątrzgatunkowa i konkurencja międzygatunkowa, jakie są ich skutki oraz jak organizmy przystosowały się do pasożytniczego trybu życia.
Instrukcja
1. Zapisz temat lekcji Konkurencja a pasożytnictwo.
2.Zapoznaj się tekstami w podręczniku str. 93-96,107-110 oraz materiałami zawartymi w e-podreczniku (link poniżej).
https://epodreczniki.pl/a/konkurencja-i-pasozytnictwo/DRye3Ymqf
3.Wykonaj ćw.1-3 str. 96 oraz ćw 1-2 str. 110 (podręcznik) w formie notatki do lekcji.
Uwaga. Nastąpiła zmiana w wyborze ćwiczeń, ponieważ nie wszyscy mają zeszyty ćwiczeń, a dostęp do nich jest ograniczony. Przepraszam za zmiany. Jeśli są uczniowie, którzy wykonali wcześniejszą wersję, oczywiście, nie wykonuj zadań bieżących.
Pozdrawiam. Trzymajcie się zdrowo. Do szybkiego zobaczenia. HJ