• 6 klasa

        • 15 kwietnia 2020

          Od dziś spotykamy się na Skypie. Proszę do mnie dzwonić w porze lekcji: malgorzata.jackowicz@tlen.pl

           Dziś ciąg dalszy "Radości obdarowywania". Zadanie dla Was: co czuje osoba obdarowywana, a co obdarowująca? Odpowiedzi nadsyłajcie smsem. A ja życzę Wam zdrowych, pogodnych Świąt spędzonych w gronie najbliższych. Małgorzata Jackowicz

           

          7 kwietnia 2020

          Dzień dobry! Znakomicie poradziliście sobie z wczorajszym zadaniem (zwłaszcza Ci, którzy do mnie napisli:)). Dziś porozmawiamy o radości obdarowywania. Pamiętacie z czwartej klasy, że chciwość nie popłaca. O tym była bajka Aleksandra Puszkina "O rybaku i złotej rybce". Może ktoś kojarzy cytat: "Człowiek jest wielki nie przez to, kim jest, nie przez to, co ma, ale przez to, czym dzieli się z inymi" (cytuję z pamięci, więc może trochę niedokładnie). Tak, to powiedzial nasz wielki Rodak Karol Wojtyła. Przeczytajcie fragmenty "Noelki" Małgorzaty Musierowicz (tej od "Opium w rosole"). Zastanówcie się, co dobrego moglibyście dzisiaj ofiarować swoim bliskim. Nie dla wszystkich będzie to łatwe, z powodu epidemii jesteście skazani na ciągłe towarzystwo rodziny, a takie wielogodzinne i wielodniowe spędzanie razem czasu może rodzić konfikty. Schowajcie więc urazy i spróbujcie każdemu domownikowi powiedzieć cośmiłego. Dobre słowo nic nie kosztuje, a potrafi zdziałać cuda. Pochwalcie się, jak Wam się to zadanie udalo. Czekam na Wasze smsy. Milego dnia! Małgorzata Jackowicz

           

          6 kwietnia 2020

          Witam Was w poniedziałkowy poranek! Mam dobre wieści: wypracowania, które do mnie wysłaliście, odnalazly się w skrzynce ze spamem. A ja się dziwiłam, dlaczego nikt mi nic nie przysłał... Dziś będą sprawdzone.

          Ostatnio dowiedzieliście się, że pięta achillesowa to po prostu słaby punkt (moją piętą achillesową jest matematyka), puszka Pandory (źródło nieszczęść) czy koń trojański (ukryte niebezpieczeństwo).

          A teraz zajmijmy się tematem dzisiejszej lekcji. Jest nim "Tolerancja". Trudno, żeby uczniowie Szkoły imienia Karola Wojtyły nie byli tolerancyjni, ale czym właściwie jest ta tolerancja? Otóż jest to zgoda na inność.Włączcie na You Toubie piosenkę Stanisława Soyki "Na miły Bóg". Kim jest podmiot liryczny, a kim adresat? Jakie wrażenia budzi w Was ta piosenka?  Odpowiedzi przysyłajcie smsem na nr 798899450. Pozdrawiam, Małgorzata Jackowicz

          P.S. (post scriptum - po łacinie znaczy po napisaniu) Dla chętnych i ambitnych mam propozycję, aby obejrzeli dziś o dwudziestej pierwszej na Jedynce sztukę "Wieczernik", polecam Waszej uwadze!

           

          2 kwietnia 2020

          Jakoś mało smsów do mnie dotarło. Cały czas czekam, że otworzycie się przede mną i napiszecie o swoich zasadach. A dziś zajmujemy się mitologią. Czy wiecie, co oznaczają związki frazeologiczne pięta achillesowa, puszka Pandory i syzyfowa praca?Poszukajcie odpowiedzi w internecie. Niektóre ze związków frazeologicznych mają swój rodowód w mitologii, sporo pochodzi też z Biblii (np. egipskie ciemności, sól ziemi). Po prostu wstyd ich nie znać. Dlatego koniecznie musicie zapoznać się z mitem o Syzyfie, szukajcie w serwisie Wolne Lektury. Miłego czytania! pani od polskiego

           

          1 kwietnia 2020

          Zwróćcie uwagę że napisalam pierwszy kwietnia, a nie pierwszy kwiecień, dwa tysiące dwudziestego roku, a nie dwutysięcznego dwudziestego roku. Zajmiemy się dzisiaj zasadami postępowania. W dobie epidemii mamy tych zasad więcej: na przykład nie wychodzimy sami z domu, tylko pod opieką osoby dorosłej, zachowujemy dwumetrowy odstęp od obcych ludzi itd. Każdy z Was kieruje się jakimiś zasadami postępowania. Zależą one od Waszej hierarchii wartości Jakie są Wasze zasady życiowe? Przysyłajcie esemesy na nr 798899 450. Jestem ogromnie ciekawa, co napiszecie! Miłego dnia! Wasza pani od polskiego

          31 marca 2020

          Dzień dobry! Pisaliście już opowiadanie twórcze na podstawie legendy. Przypominam sobie, że nie sprawiło Wam większych trudności. Podobnie jest z opowiadanie twórczym na podstawie mitu. Trzeba poznać jakiś mit, aby na jego kanwie napisać opowiadanie. Liczy się to, żebyście w swojej pracy wykazali się znajomością tego mitu, wykorzystali zawarte w nim informacje o miejscu i czasie wydarzeń, głównych bohaterach i głównym wątku. Przypominam, że wątek to ciąg zdarzeń powiązanych z jakąś osobą. Praca oczywiście musi być trójdzielna, to znaczy posiadająca wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Można wpleść dialog, elementy opisu krajobrazu lub fragmenty opisu przeżyć wewnętrznych. Nie zapomnijcie o akapitach! Należy wybrać sobie dowolny mit (nie musi być z podręcznika, można sięgnąć na przykład do "Mitologii" Jana Parandowskiego lub Zbigniewa Kubiaka, ci autorzy przełożyli dla nas mity z języka greckiego). Następnie piszemy ciąg dalszy tego mitu, jakby jego zakończenie. Puśćcie wodze wyobraźni! Na Wasze prace czekam do poniedziałku pod adresem malgorzata.jackowicz@tlen.pl. W razie problemów z wysłaniem pracy (a docierały do mnie sygnały, że takowe się zdarzają) spróbujcie wysłać pracę na adres gadomska123@tlen.pl. ściskam Was serdecznie! Małgorzata Jackowicz

          30.03.2020 Witajcie!Mam nadzieję, że nie wychodzicie poza własne podwórko. Bardzo mi brakuje kontaktu z Wami, ale co robić... Zajmiemy się dziś Prometeuszem, stąd temat lekcji "Dobroczyńca ludzkości". Przeczytajcie tekst w podręczniku "A bylo to dobre" na stronach 256-259 i streśćcie tekst mitu. Jaka jest tematyka mitu? Wskażcie cechy mitu w podanym fragmencie. Wymieńcie elementy fantastyczne i realistyczne. Notatki proszę nadsyłać na mój adres mailowy - dostaniecie za to plusy. Miłej pracy! Pozdrawiam Was serdecznie, Małgorzata Jackowicz

          26.03.2020

          Dziś przeczytajcie Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych str.255-256 w podręczniku. Zastanówcie się, jakie jest metaforyczne znaczenie tej przypowieści. Wskażcie, o jakich wartościach mowa. Odnajdźcie w tekście cechy gatunkowe przypowieści.Wskazówka: Przypowieść, parabola – gatunek literatury moralistyczno-dydaktycznej, którego cechy formalne (schematyzm fabuły, uproszczona konstrukcja postaci, obiektywny narrator, selekcja realiów) służą właściwemu odczytaniu alegorycznego lub symbolicznego znaczenia przedstawionego świata, przekazaniu prawdy moralnej. Na Wasze notatki czekam pod adresem mailowym. Pozdrawiam, Małgorzata Jackowicz

           

          Drodzy uczniowie! Na co dzień chętnie używamy słowa milość. Co ono tak naprawdę dla Was znaczy? Przeczytajcie w podręczniku temat "Siła miłości", zastanówcie się i napiszcie wypracowanie, w którym zawrzecie definicję miłości. Prace proszę wysyłać na adres malgorzata.jackowicz@tlen.pl. Oczekuję, że w czwartek wieczorem będę mogła przystąpić do sprawdzania. Pozdrawiam, Małgorzata Jackowicz

          Witajcie w kolejnym dniu niewidzenia się (zwróćcie uwagę na pisownię tego wyrazu). Dzisiaj poświęcimy nieco czasu ortografii. Ostatnio powtarzaliśmy wiadomości związane z pisownią cząstki nie z różnymi częściami mowy. Jak pamiętacie, nie piszemy łącznie z rzeczownikami (nicnierobienie) i przymiotnikami i przysłówkami w stopniu równym (nieładny, nieladnie). Natomiast z czasownikami, przymiotnikami i przyslówkami w stopniu wyższym i najwyższym cząstkę nie piszemy oddzielnie (nie pracuje, nie ładniejszy, nie najładniej). Waszym zadaniem jest stworzenie dziesięciozdaniowego dyktanda, w którym wykorzystacie powyższe reguły ortograficzne. Chętni mogą przesłać prace na adres e-mail malgorzata.jackowicz@tlen.pl. Czekają dobre oceny!