VII
KOCHANE DZIECIAKI Z OKAZJI DNIA DZIECKA SKŁADAM WAM NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA. PRZEDE WSZYSTKIM SPEŁNIENIA MARZEŃ, RADOŚCI, CIEPŁA RODZINNEGO, ZDOLNOŚCI BY ŁATWIEJ ŻYĆ W SKOMPLIKOWANYM ŚWIECIE.
3.06.2020 TEMAT: Elektrolity i nieelektrolity.
Przeczytajcie uważ nie temat z podręcznika na str. 202-205. Zapiszcie następujące pojęcia w zeszycie:
elektrolity - są to związki chemiczne, których wodne roztwory przewodzą prąd elektryczny
nieelektrolity - są to związki chemiczne, których wodne roztwory nie przewodzą prądu elektrycznego
wskaźniki - substancje chemiczne, które przyjmują określone zabarwienie w zależności od odczynu roztworu. Mamy kilka różnych wskażników, np. fenoloftaleina, oranż metylowy, papierek wskaźnikowy.
Odczyn roztworu określa się na podstawie wskaźników kwasowo - zasadowych.
Mamy trzy odczyny: kwasowy, zasadowy i obojętny.
Zadania do wykonania:
1) wypisz 5 elektrolitów i 5 nieelektrolitów
2) zapisz po 3 zastosowania elektrolitów i nieelektrolitów
3) zadanie 1-2 str. 208
4* zadanie 3-4 str.208 (dwa doświadczenia z pełnym opisem na 6 - dla tych, którym brakuje do średniej)
Jutro na Teams jak się połaczymy inaczej pracujecie zdalnie
2.06.2020 Temat: Tlenki nazwy i wzory chemiczne.
Przeczytaj temat w podręczniku na str. 196-201 i rozwiąż zadania 1-5 z podręcznika na str. 201
27.05.2020 Temat: Tlenki metali i tlenki niemetali.
Na podstawie tematu w podręczniku 196-201 i w innych źródłach wyszukaj:
1) 5 tlenków metali i podaj ich zastosowanie w życiu codziennym
2) 5 tlenków niemetali i ich zastosowania
3) zadanie 1-2/201
4) Wyjaśnić - co to jest i do czego służy katalizator.
Czekam na zdjęcia waszej pracy do wtorku.
26.05.2020 Temat: Tlen i tlenki.
Zapoznajcie się z tematem na stronie 193 i w linku.
https://epodreczniki.pl/a/tlen-i-tlenki/DkOzJ7E5P
Zapisz w zeszycie defincję tlenków i ich podział ze względu na charakter chemiczny i podaj po 3 przykłady każdego z nich
Tlenki to ....
tlenki dzielimy na:
- tlenki metali (.....
- tlenki niemetali (.... lub
- tlenki kwasowe (....
- tlenki zasadowe (....
20.05.2020
Temat: Sprawdzian wiadomości z działu Woda i roztwory wodne.
O 10.00 rozpoczynacie test online. Test jest aktywny godzinę. Powodzenia.
https://www.testportal.pl/test.html?t=eZ9TnSMuDi98
19.05.2020
Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o wodzie i roztworach wodnych.
1. Właściwości wody i jej znaczenie.
2. Do czego służy woda?
3. Rodzaje roztworów
4. Rozpuszczalność substancji
5. Stężenie procentowe - w zadaniach.
12.05.2020.
Temat: Stężenia procentowe - rozwiązywanie zadań.
Nadal rozwiązujemy zadania - dzisiaj ostatni rodzaj z uwzględnieniem gęstości roztworu. Przeczytajcie uważnie temat z podręcznika i szczególnie wnikliwie przeanalizujcie przykład 48 na stronie189. Na podstawie przykładu rozwiążmy zadanie 7/191
Przygotujcie pytania odnośnie zadań z karty pracy.
Jutro spotkanie na Teams 13.30
6.05.2020
Temat: Rozpuszczalność substancji - stężenia procentowe.
Nadal rozwiązujemy zadania. Dzisiaj odczytujemy masę substancji z krzywych rozpuszczalności i wykorzystujemy te dane do rozwiązania zadania.
zajęcia na Teams 10.00
5.05.2020
Temat: Rozcieńczanie i zatężanie roztworów.
Materiały do lekcji umieściłam na Teams/Chemia 7a.
Będziemy rozwiązywać zadania 5 i 6/191. Czekam na zadania domowe i prezentację.
.29.04.2020. Temat: Stężenia procentowe - rozcieńczanie roztworów.
Rozcieńczanie roztworu polega na zwiększeniu ilości rozpuszczalnika (wody) w roztworze przy jednoczesnym braku zmiany ilości masy substancji rozpuszczonej w tym roztworze.
Masa substancji (ms) zostaje bez zmian, a masa rozpuszczalnika i masa roztworu się zmienia - to wpływa na zmianę Cp. Stężenie procentowe roztworu wtedy zawsze maleje.
zadanie
28.04.2020 Temat: Stężenia procentowe - rozwiązywanie zadań.
Nadal rozwiązujemy zadania
Zadanie 1. mr Cp
Oblicz ile gramów substancji znajduje się w 200 g roztworu o stężeniu 20%?
Dane: szukane1:
mr = 200g ms =?
Cp = 20%
obliczenia: (I sposób)
mr (100%) = 200g
Cp (20%) = ms, z tego wynika ms = 20% x 200g : 100% = 40 g
(II sposób) matematyka/procenty
100% = 200g
10% = 20g
20%= 2 x 20g = 40g
(III sposób) ze wzoru - ms = Cp x ms : 100%
ms = 20% x 200 g : 100% = 40g
Odp. Ilość substancji rozpuszczonej w tym roztworze wynosi 40g.
ZADANIA DO WYKONANIA
Zadanie 2/191
Oblicz ile gramów soli zostanie po całkowitym odparowaniu wody z 80 g roztworu o stęzeniu 2%.
dane: szukane:
.... = 80g ms = ?
.... = 2%
obliczenia:
Zadanie 3
Oblicz masę substancji, jeżeli mamy 500g roztworu o stężęniu 5%.
NA ZADANIE 2 i 3 czekam najpóźniej do jutra do 9.00.
Jutro trenujemy na SKYPE 12.30. HB
https://epodreczniki.pl/a/zmiana-stezenia-roztworu/D1A3ZPREe
HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
22.04.2020 Temat: Stężenia procentowe - rozwiązywanie zadań.
Na zajęciach zrobiliśmy - informacja dla tych, których nie było: PK, KO
Zadanie 2.
Do 350 g wody wsypano 50 g soli. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.
dane: szukane:
ms = 50g Cp = ?
mH2O = 350g
obliczenia: mr =50g + 350g = 400g Cp = 50
g/400gx 100% = 50%/4 = 12,5% (skróciły się zera i gramy w liczniku i mianowniku)Odp. Stężenie tego roztworu wynosi 12,5%
Zadanie 3. Zrobione na SKYPE
I zadania na jutro. Spotykamy się o 10.30 na Skype.
Poczytajcie w podręczniku przykłady od str. 185
Zadanie 4.
Do szklanki zawierającej 240ml (=240g) wody wsypano dwie łyżeczki cukru o masie 10g. Oblicz Stężenie otrzymanego roztworu.
Zadanie 1/191podręcznik
proszę spróbować zapisać dane, szukane, obliczenia
Powodzenia HB
21.04.2020 Notatka do zeszytu i spotykamy się 12.30 na SKYPE.
Temat: Stężenia procentowe - rozwiązywanie zadań.
Dzisiaj będziemy rozwiązywać zadania. Wiedzę jaką zdobyliście pomoże nam rozwiązać zadania. Korzystamy ze wzoru chemicznego Cp = ms/mr x 100%
Cp - stężęnie roztworu wyrażone w %
ms - masa substancji rozpuszczonej
mr - masa roztworu
Masę roztworu obliczamy dodając masę substamcji rozpuszczonej do masy rozpuszczalnika (wody) mr = ms + mH2O
Woda jest tylko rozpuszczalnikiem nigdy nie jest roztworem sama, dopiero zmieszana z substancją rozpuszczana tworzy roztwór, np. woda + cukier = słodka woda.
Zadanie 1.
Oblicz stężenie procentowe (Cp) roztworu, jeżeli w 100 g wody rozpuszczono 20 g cukru.
Rozwiązanie:
Dane: Szukane:
ms = 20 g, Cp = ?
mH2O = 100g
Obliczenia:
Musimy obliczyć masę roztworu, więc stosujemy wzór mr = ms + mH2O = 20 g+ 100 g = 120 g
teraz możemy obliczyć stężenie procentowe Cp, stosując wzór Cp = ms/mr x 100% (I SPOSÓB)
Cp = 2
0 g/120gx100% = 2/12 x 100% =1/6 x 100% = jak podzielimy 1:6 = 0,166666 x 100% = 16,7% (w zaokrągleniu) = 17%(II SPOSÓB) obliczamy Cp z proporcji
mr = 100% - 120 g
ms = Cp - 20 g
Cp = 20 g x 100% : 120 g = 16,7% = 17 %
Odp. Stężenie tego roztworu wynosi około 17 %.
Proszę przepisać tę notatkę do zeszytu. Podam jeszcze jedno zadanie, przepiszcie i zrobimy je jutro razem na lekcji online.
Zadanie 2.
Do 350 g wody wsypano 50 g soli. Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.
próbujcie sami, jutro sprawdzimy.... HB
15.04.2020 Witajcie po świętach
Temat: Zmiana stężenia roztworu.
1) Przeczytajcie uważnie przygotowany materiał.
https://epodreczniki.pl/a/zmiana-stezenia-roztworu/D1A3ZPREe
2) Zapiszcie w zeszycie na czym polega proces rozcieńczania roztworu i zatężania roztworu - można przedstawić te procesy za pomocą rysunków.
Przypominam o pracach (zaległych)
POZDRAWIAM HB
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych składam Wam uczniowie i Waszym rodzicom najserdeczniejsze życzenia zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych Wiary, Nadziei i Miłości. Niech radość ze Zmartwychwstania Pana niesie pokój i wzajemną życzliwość oraz stanie się źródłem wzmacniania ducha w tym trudnym dla nas wszystkich czasie. Dużo radości i optymizmu. Hanna Biedruna
WESOŁEGO ALLELUJA!8.04.2020
Temat: Stężenie procentowe roztworu.
Przeczytajcie, zastanówcie się, gdzie spotykamy takie roztwory i jak je można stworzyć.
https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-roztworu/DKDywpMJi
https://epodreczniki.pl/a/stezenie-procentowe-a-rozpuszczalnosc-substancji/Dzo7lc4Os
https://www.youtube.com/watch?v=qfnCvNw5A50
Pozdrawiam HB
6.04.2020 Kochani Uczniowie
Mija kolejny tydzień bez lekcji i spotkań w szkolnych murach. Sytuacja w jakiej znaleźliśmy się wszyscy i Wy Uczniowie i My Nauczyciele nie jest komfortowa i łatwa. Wymaga od nas wszystkich wiele wysiłku i wkładu pracy aby podołać nowym wyzwaniom w postaci zdalnego nauczania. Wierzę gorąco, że przez ten czas nabraliście już nawyków, a gdyby nie oto kilka wskazówek dla Was, które mogą pomóc aby Wasz każdy dzień był udany, a rodzice mogli wykonywać spokojnie swoje obowiązki.
1) Harmonogram dnia: ustal swoje posiłki, czas na naukę, odpoczynek, odrabianie lekcji, czytanie książek, zabawę, obowiązki domowe, słuchanie muzyki, oglądanie TV, swoje pasje, pomoc rodzicom lub rodzeństwu, itp.
2) Pozostawaj w kontakcie (telefonicznym, przez komunikatory, aplikacje) ze swoimi koleżankami i kolegami z klasy, przyjaciółmi, nauczycielami, rodziną, znajomymi.
3) Bądź wyrozumiały dla swoich bliskich, brak oddechu od siebie, przebywanie w jednym mieszkaniu, domu może czasami powodować spięcia i nieporozumienia. Każdy z nas potrzebuje przestrzeni dla siebie, zarówno Ty jak i Twoi bliscy.
4) Znajdź lub odnów swoje pasje, popracuj nad czymś czego nie robiłeś do tej pory z braku czasu. Może odkryjesz w sobie jakiś talent, wszystko zależy od Ciebie. Może po powrocie do szkoły przedstawisz swoje hobby.5) Nauka - ważna sprawa. Nie odkładaj jej na jutro, zrób wszystkie lekcje dzisiaj, odrób pracę domową - odeślij ją do nauczycieli - otrzymasz ocenę. W obecnej sytuacji jest to bardzo ważne. Bądź odpowiedzialny za siebie. Dorośli na pewno Ciebie wesprą i pomogą gdybyś miał problem. Zawsze możesz poprosić nauczyciela o pomoc i wyjaśnienie niezrozumiałych dla Ciebie treści - napisz do Niego.
6) Nie zamykaj się, bądź otwarty, nawet jeśli sytuacja Cię przeraża i odczuwasz niepokój i lęk. Porozmawiaj z rodzicami, siostrą, bratem czy dziadkami. Możesz także napisać do pedagoga, wychowawcy czy innego nauczyciela.
7) Dbaj o swoje zdrowie. Nie siedź za długo przed komputerem - wykorzystaj go do nauki. W okresie nauczania zdalnego komputer jest Ci niezbędny, ale długotrwałe siedzenie przed monitorem może powodować dolegliwości - ból głowy, złe samopoczucie. Poćwicz trochę w domu, pograj w planszówki, poczytaj książki, pobaw się z rodzeństwem, pomóż w przygotowaniu posiłków, może sam coś przyrządzisz.
Pozdrawiam Was serdecznie i zachęcam do rozwijania swoich talentów. Powodzenia Hanna Biedruna
Pozdrawiam Was i Waszych rodziców7.04.2020.
Temat: Utrwalenie wiadomości o wodzie.
Pracowaliście samodzielnie oglądając zdalne lekcje, materiały z platforny epodreczniki i korzystaliście z podręczników. Wykonaliście zadania i mam nadzieję, że każdy z was wykonał 2 doświadczenia. Wykonane 2 doświadczenia z obserwacjami i wnioskami i zdjęciami przesyłacie do oceny do 9.04.2020r. Teraz przygotowałam dla was materiał, w którym sprawdzicie swoją wiedzę z przerobionego w domach materiału.
https://learningapps.org/2331585
https://learningapps.org/1195276
https://learningapps.org/7286385
https://learningapps.org/4775659
Wykonajcie zadania nawet kilkakrotnie. Życzę powodzenia HB
01.04.2020 Piszecie, że jest problem z linkiem. Przepraszam za trudności. Proszę go skopiować i umieścić w nowym oknie. Jeżeli wyskakuje błąd, proszę pracować z podręcznikiem. Przeczytać, tam też zawarte są doświadczenia - wykonajcie 2 dowolne. Rozwiązujecie zadania z podręcznika przy tym temacie i zapisujecie je w zeszycie. Nie przesyłajcie prac domowych. Systematycznie zapisujcie tematy i zadania do tematu podając strony - zeszyt będzie sprawdzony. Pozdrawiam HB
31.03.2020 Witajcie siódmoklasiści oto praca na następny tydzień. Materiał zawiera kilka doświadczeń - które wykonujecie samodzielnie w domu. Zachęcam wszystkich do takiej aktywności.
Temat: Rozpuszczalność substancji.
Zapoznaj się z materiałem poniżej. Przeczytaj uważnie. Wykonaj przygotowane zadania w linku:
https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO
Zapisz w zeszycie od czego zależy rozpuszczalność substancji.
Wykonaj doświadczenia w domu, a obserwacje i wnioski zapisz w zeszycie jako prace dodotkowe. Życzę powodzenia. W razie czego pytajcie - piszcie w dzienniku elektronicznym lub na pocztę służbową h.biedruna@sphuta.edu.pl - tu też możecie przesyłać prace domowe.
Życzę zdrowia pozdrawiam HB
25.03.2020 Witam 7 klasę
TEMAT: Woda jako rozpuszczalnik.
Na podstawie tego samego linku, punkt 7 i 8 wykonujecie w domu doświadczenia ściśle według instrukcji. Obserwacje i wnioski zapisujecie w zeszycie.
PRACA DODATKOWA: Kto z was chce może te oba tematy wykonać jako prezentację multimedialną dodając znaczenie wody i rolę w życiu i we Wszechświecie. WSZYSCY WYKONUJECIE ZADANIA NA SAMYM KOŃCU - PUNKT 9 I ZAPISUJECIE ODPOWIEDZI W ZESZYCIE (PODSTAWA DO OCENY). KOCHANI życzę powodzenia, macie czas do następnego tygodnia, w razie pytań - piszcie na adres h.biedruna@sphuta.edu.pl
pozdrawiam HB
24.03.2020 WITAM KLASĘ 7
Rozpoczynamy naukę online. Zostajecie nadal w domach. Zmieniłam trochę tematykę lekcji chemii. Skupimy się na najbardziej znanej wszystkim cieczy - wodzie.
Temat: Woda - właściwości i rola wody w środowisku i życiu człowieka.
Odszukujecie ten temat w podręczniku, możecie skorzystać z linku, który zamieściłam poniżej
https://epodreczniki.pl/a/woda-i-jej-wlasciwosci/DN
Na podstawie tekstu zapisujecie w zeszycie przedmiotowym właściwości wody od myślników, pamiętając o wzorach chemicznych, nazwach (są dwie - systematyczna i zwyczajowa), temperatury topnienia, wrzenia, gęstości, rozpuszczalność, toksyczność, reakcje z innymi substancjami, charakterystyczne tylko dla wody własciwości. Proszę uwzględnić w notatce wyjaśnienie następujących terminów: dipol, asocjacja, budowa polarna (wskazane rysunki).
Na koniec wyszukujemy zastosowania wody w życiu:
Życzę powodzenia i zdrówka HB
17.03.2020 Witam ponownie
4) Zachęcam do korzystania z zamieszczonych materiałów w zakładkach, szczególnie przez Panią Jackiewicz w zakładce geografia. Można na tej stronie wejść na chemię, klasa 7 i można trenować rozwiązywanie testów, utrwalających wiadomości i umiejętności. Życzę powodzenia.
Witam uczniów i rodziców.
1) Utrwalamy wiadomości i umiejętności tworzenia wiązań chemicznych:
kowalencyjnych niespolaryzowanych
https://epodreczniki.pl/a/wiazania-chemiczne---kowalencyjne-i-kowalencyjne-spolaryzowane/DZZ44URWd)
kowalencyjnych spolaryzowanych i jonowych
https://epodreczniki.pl/a/wiazanie-jonowe/DwtGprrwy
Wróćcie do zeszytów tematycznych i podręcznika. Zebrane wszystkie razem wiązania
https://epodreczniki.open.agh.edu.pl/tiki-index.php?page=Typy%20wi%C4%85za%C5%84%20chemicznych
Do 24 marca wykonajcie prace domowe i dodatkowe w postaci notatek, plakatów lub prezentacji.
2) Zachęcam do skorzystania ze stron:
https://www.gov.pl/zdalne lekcje
https://nowaera.pl/nz
https://epodreczniki.pl/chemia
3) Utrwalamy wiadomości o wartościowości i tworzeniu wzorów chemicznych: sumarycznych i strukturalnych. Szukamy na w/w stronach materiałów do utrwalania wiadomości i umiejętności. Na tych stronach znajdują się ćwiczenia do trenowania i sprawdzania swoich umiejętności.
W razie pytań proszę pisać korzystając z dziennika elektronicznego, tam proszę zostawić maila z pytaniem będę osobiście odpowiadała na pytania i próbowała pomagać w razie trudności.
Pozdrawiam. Trwajcie w kwarantannach domowych. Życzę wytrwałej i systematycznej pracy. HB
31.03.2020
Temat: Rozpuszczalność substancji.
Zapoznaj się z materiałem poniżej. Przeczytaj uważnie. Wykonaj przygotowane zadania w linku:
https://epodreczniki.pl/a/rozpuszczalnosc-substancji/DYLjUQ1XO
zapisz w zeszycie od czego zależy rozpuszczalność substancji.
Możesz wykonać doświadczenia w domu, a obserwacje i wnioski zapisz w zeszycie jako prace dodotkowe.
Życzę powodzenia.W razie czego pytajcie - piszcie w dzienniku elektronicznym lub na pocztę służbową h.biedruna@sphuta.edu.pl.
Tu też możecie przesyłać prace domowe. pozdrawiam HB